Att strukturera information handlar om att organisera och klassificera information så att den blir entydig, återanvändbar och möjlig att tolka maskinellt. Det innebär att använda gemensamma begrepp, klassificeringssystem, informationsstrukturer och regler för format och metadata för att säkerställa att informationen kan integreras, sökas, analyseras och tolkas över tid och mellan olika system.
En genomtänkt strukturering av information är en grundförutsättning för automatisering, effektiv samverkan och långsiktig informationsförvaltning.
Hur kan Praxi hjälpa till?
Praxi ger vägledning i hur information kan struktureras på ett enhetligt och standardiserat sätt genom hela livscykeln. Med stöd av etablerade klassificeringssystem och informationsstrukturer skapas en gemensam grund som möjliggör spårbarhet, filtrering, analys och återanvändning. Genom att strukturera information konsekvent ökar kvaliteten, tydligheten och möjligheten att arbeta effektivt med digitala verktyg.
Vanliga frågor som kan uppkomma
- Vilka klassificeringssystem och informationsstrukturer ska vi använda?
- Hur hanterar vi olika informationsmodeller i projektet?
- Hur strukturerar vi metadata?
- Hur ser vi till att strukturen fungerar både i projekterings- och förvaltningsskedet?
- Vad krävs för att uppnå spårbarhet och möjlighet till automatiserad informationshantering?
Anvisningar och material som stöttar
Till höger ser du utvalda anvisningar och annat material som relaterar eller vanligtvis används i denna aktivitet.